some-normal.jpg                

 

Kuva

Sosiaalisella medialla tarkoitetaan erilaisia verkkopohjaisia sovelluksia, jotka mahdollistavat käyttäjäsisällön luomisen ja jakamisen (Kaplan & Haenlein 2010; tässä Laaksonen et al 2013, 12). Nämä verkkopohjaiset sovellukset ovat erilaisia palveluita, joissa käyttäjät luovat itselleen yksityisiä tai julkisia profiileja, selailevat muiden käyttäjien profiileja, ja luovat täten verkostoja sellaisten käyttäjien kanssa, joiden kanssa he jakavat jotain yhteistä (Byond & Ellison, tässä Harlow 2013, 65). Väliverrosen ja Seppäsen mukaan (2013, 36) sosiaalisen median sisältöjen tuottamista ja vuorovaikutusta ei voi enää erottaa toistaan. Sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook, Twitter ja YouTube, tarjoavatkin uusia keinoja jakaa ja saada informaatiota, ilmaista mielipiteitä sekä etsiä tietoa järjestäytymisestä (Valenzuela 2013, 921).

Käyttäjät tuottavat sosiaaliseen mediaan sisältöjä pääasiallisesti harrastajamaisesti ja ei-kaupallisesti, vaikka palvelut itsessään ovatkin kaupallisia (Väliverronen & Seppänen 2013, 36). Vaikka sosiaalisen median käsitteen oleellisena piirteenä on instituutioista vapaa viestintä, on sovellusten käyttö käytännössä keskittynyt muutamien isojen yritysten alustoille (Laaksonen et al 2013, 14). Huolimatta siitä, ettei sosiaalisen median alustoja ole tarkoitettu aktivismitoiminnalle, tarjoavat ne sille erinomaisen toimintaympäristön (Brodock et al. 2009, tässä Harlow 2013, 65). 

Laaksonen et al (2013, 17) toteavat, että tutkimuksellisesti sosiaalista mediaa on mahdollista lähestyä joko yleisenä ilmiönä tai kutakin palvelua tai palvelutyyppiä erikseen tarkasteltuna. 

 

Lähteet:

Harlow, S. (2013): It was a "Facebook revolution": Exploring the meme-like spread of narratives during the Egyptian protests. Revista de Comunicación; 2013, Vol. 12, p59-82, 24p

Laaksonen S-M., Matikainen J. & Tikka M. (toim.) (2013): Otteita verkosta: Verkon ja sosiaalisen median tutkimusmenetelmät, Vastapaino

Seppänen, J. & Väliverronen, E. 2013. Mediayhteiskunta. Tallinna: Vastapaino. 

Valenzuela, S. (2013): Unpacking the Use of Social Media for Protest Behavior: The Roles of Information, Opinion Expression, and Activism. American Behavioral Scientist 57(7) 920–942